စာေရးဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာေျပာတဲ့ ၾကည္ေအးအေၾကာင္း ...


 “ၾကည္ေအးတြင္ မည္သူမွ် တုပ၍ မရႏုိင္ေသာ စာေရးမႈ အရည္အခ်င္းမ်ား ႐ွိသည္ …”

- ဒဂုန္တာရာ -
 
ၾကည္ေအးကို တာရာမဂၢဇင္း၏ စာေပေမြ႕သူ ပရိသတ္ကသာ သိ႐ွိၾကေပသည္။ သူမသည္ အျခား မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ မေရးေပ။ လြန္ခဲ့ေသာ သံုးေလးလက တာရာကို နယ္အေျခအေနေၾကာင့္ ေခတၱဆိုင္းငံ့ထားစဥ္၊ သူမသည္ ပေဒသာတြင္ ကဗ်ာ၊ ဝတၳဳတိုမ်ား ေရးခဲ့သည္။ 

ပေဒသာဂ်ာနယ္တြင္ လက္ေထာက္အယ္ဒီတာအျဖစ္ ကူညီသည္။ တာရာမဂၢဇင္းမွာ အေစာင္ေရ နည္းနည္းထုတ္ေသာ စာေပမဂၢဇင္းျဖစ္ရာ ယခုအခါ မပ်က္မကြက္ ထြက္႐ွိလ်က္ ႐ွိေပေသာ ေစာင္ေရမ်ားေသာ ႐ႈမဝမဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားရန္ စီစဥ္ေပးရသည္။ 

⚫ အိပ္မက္ထဲမွ ကဗ်ာပန္း
ၾကည္ေအးႏွင့္ သိလာပံုမွာ အိပ္မက္ဆန္သည္။  ၁၉၄၇ ခု။ ေႏြဦးေလာက္က တာရာမဂၨဇင္း အယ္ဒီတာစားပြဲသို႔ စာတိုက္မွ ကဗ်ာမ်ား ေရာက္လာ၏။ ေရးသူကို “ၾကည္ေအး” ဟု လက္မွတ္ ထိုးထား၏။ လိပ္စာ၊ အမည္ရင္းကား မပါေပ၊ ဆန္း၏။ 

အမ်ားအားျဖင့္ ေဆာင္းပါးပို႔သူတို႔သည္ လိပ္စာကို အျပည့္အစံု ေရးၾက၏။ တခ်ိဳ႕မ်ား ပို၍ေသခ်ာေအာင္ လိပ္စာကို ႏွစ္ႀကိမ္ေလာက္ပင္ ထည့္လိုက္ၾကေသး၏။ ယခု ၾကည္ေအးကား စာအိတ္ထဲတြင္ ကဗ်ာပဲ ပါသည္။ အယ္ဒီတာထံသို႔ စာပင္မပါ။ ကဗ်ာမ်ား ဆက္ကာဆက္ကာ ေရာက္လာ၏။ လိပ္စာမပါ။ 

အံ့ၾသစရာေကာင္းသည္မွာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ႏွင့္ တစ္ပုဒ္ သိသိသာသာ တိုးတက္လာျခင္း ျဖစ္၏။ အိပ္မက္ထဲမွာလိုလိုပင္ ကဗ်ာပြင့္သည္ ျမန္ေသာအဟုန္ျဖင့္ ႀကီးရင့္ကာ သီးပြင့္လာသည္။ စကားလံုးမ်ား သန္႔လာသည္။ တိက်လာသည္။ အေတြးသည္ ျပတ္သားလာသည္။ 

ေနာက္ ဝတၳဳမ်ား ေရာက္လာ၏။ ကဗ်ာတြင္ စကားလံုးႏိုင္သူ ျဖစ္သျဖင့္ စကားေျပမွာ ၾကြယ္ဝ၏။ ထူးျခားဆန္းသစ္၏။ လွ၏။ ၾကည္ေအး၏ ပထမဆံုး “ထိုည” အမည္႐ွိ ဝတၳဳကို တာရာအမွတ္ - ၄ (၁၉၄၇ ) ဧၿပီလထုတ္တြင္ ပံုႏွိပ္ခဲ့၏။

ထိုအတြင္း ကဗ်ာမ်ားလည္း ေရာက္လ်က္႐ွိ၏။ ၾကည္ေအးသည္ ကဗ်ာမ်ားစြာ ေရးႏိုင္သည္။ ကဗ်ာကို လြယ္လြယ္ပင္ ေရးႏိုင္ပံုရသည္။ ဒါကို သူမက “စိတ္ထဲမွာ ႐ွိတာကို ကဗ်ာနဲ႔ ေျပာျပဖြင့္ထုတ္လိုက္ရရင္ ေပါ့သြားတယ္၊ ဒါပါပဲ” ဟု ေျပာသည္။ 

သူမသည္ ကဗ်ာဆရာအစစ္ ျဖစ္ေပသည္။ သူမသည္ နာမည္ မေက်ာ္လို၊ ကဗ်ာကို ကုန္စည္အျဖစ္ ေရာင္းစားမလို။ ကဗ်ာဆရာမ သက္သက္ျဖစ္သည္။ 

⚫ စာေပသစ္မုခ္ဦး
“ထိုည” ဝတၳဳေနာက္ ဆက္လက္၍ ၾကည္ေအး၏ ဝတၳဳ၊ ကဗ်ာမ်ားသည္ တာရာမဂၢဇင္းတြင္ လစဥ္ ပါ႐ွိလာေပသည္။ အ႐ိုင္းႏွင့္ကဗ်ာ၊ ေၾကြလုႏွင္းဆီ၊ ကိုယ့္ခ်စ္ဦး၊ ေစာင့္သူ၊ လက္စားေခ်ျခင္း၊ ေ႐ႊျပည္ေတာ္သည္၊ ယစ္ေ႐ႊရည္၊ ေဆြ႕ကိုပဲ အျပစ္ဆိုပါ၊ ေမ့သားေ႐ႊစင္ စေသာ ဝတၳဳမ်ား။ 

မ်က္လံုးတာရာ၊ မိခင္မ်က္ႏွာ၊ ခရီးေဝးယံ၊ ေ႐ႊလိႈင္း၊ အညႇင္း၊ မိုးတိမ္ကိုမွာ၊ အို … လြမ္းသူရယ္၊ တသက္သက္ စေသာ ကဗ်ာမ်ား။ 

ကၽြန္ေတာ္သည္ တာရာမဂၢဇင္းအမွတ္ - ၁ ( ၁၉၄၆ ) ကစ၍ စာေပသစ္ဟူေသာ အသံကို ေၾကြးေၾကာ္ကာ တာရာမဂၢဇင္းကို ထုတ္ေဝလာခဲ့သည္။ တတ္အားသေ႐ြ႕ “စာေပသစ္” ၏ သေဘာကို ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ၾကည္ေအးသည္ တာရာဦးကတည္းကပင္ ကၽြန္ေတာ္ ရည္မွန္းထားေသာ စာေပသစ္မုခ္ဦးသို႔ အံ့ၾသဖြယ္ ေရာက္ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေက်းဇူးလည္း တင္ပါသည္။ 

⚫ အႏုပညာႏွင့္ သတၱေဗဒေက်ာင္းသူ
ၾကည္ေအးတြင္ မည္သူမွ် တုပ၍ မရႏိုင္ေသာ စာေရးမႈ အရည္အခ်င္းမ်ား ႐ွိသည္။ အေနာက္က ပရိစေလတို႔၊ ဟာဗတ္ရိတို႔ ေျပာၾကေသာ “သိျမင္တတ္ျခင္း” ၊ ၾကည္ေအး၌ ႐ွိ၏။ ဆိုလိုသည္မွာ အေသးစိတ္ ခံစားမိျခင္း၊ ျမင္ျခင္း၊ ၾကားျခင္း စသည္ ျဖစ္၏။ သွ်မ္းသြားသည္ မ႐ွိ။ ပီဘိ အေသးစိတ္ အစက္ကေလးကအစ ျမင္၏။ ၾကား၏။ ခံစားမိလိုက္၏။ 

ဒါကို “ႏုသည္” ဟု ေျပာရမလား မသိေပ။ ႏုနယ္ေသးေကြးျခင္း မဟုတ္။ အေသးစိတ္ကေလးမ်ား ပါေသာ ႐ုပ္တု၊ ပန္းခ်ီကားခ်ပ္ကို “လက္ရာက တယ္ႏုတာပဲ” ဟု ေျပာေလ့႐ွိ၏။ ဒီလို အႏုမ်ိဳးလည္း ပါ၏။ အင္မတန္ အေသးစိတ္၏။ အႏုစိတ္၏။ 

ၾကည္ေအးသည္ လူကိုပဲ ေလ့လာေလ့လာ၊ ႐ႈခင္းကိုပဲ ၾကည့္ၾကည့္၊ စိတ္လႈပ္႐ွားမႈကို ခံစားခံစား၊ အင္မတန္ပါး၏။ ေစ့စပ္၏။ ထက္ျမက္၏။ အကုန္လံုးကို သိျမင္လိုက္၏။ ထို သိျမင္တတ္ျခင္းျဖင့္ ေပၚလြင္ေအာင္ ေဖာ္တတ္၏။

ဒါသည္ စာေရးဆရာေကာင္းတို႔၏ အဂၤါတစ္ရပ္ ျဖစ္၏။ ထိုအရည္အခ်င္း ႐ွိသူကား အေတာ္႐ွား၏။ မ႐ွိသေလာက္႐ွား၏။ ၾကည္ေအးသည္ ထိုအရည္အခ်င္း ႐ွိသည္။ တု၍ မရႏိုင္ေသာ အရည္အခ်င္း။ သူ႔စာမ်ားမွာ ႏု႐ံုတြင္မက လွပ၏။ လူ႔ဘဝကို ျမင္ပံု အေတြးအေခၚမွာ ရင့္သန္၏။ သို႔ေသာ္ သူမသည္ အသက္ (၂၀) မွ်သာ ႐ွိေသးသည္။

တစ္ႏွစ္အတြင္း အံ့ၾသဖြယ္ရာ တိုးတက္လာျခင္းကို မယံုႏိုင္ေအာင္႐ွိ၍ ၾကည္ေအးသည္ ဘာစာမ်ားႏွင့္ ႀကီးျပင္းလာခဲ့သည္ကို စံုစမ္းဖူး၏။ အဂၤလိပ္စာတတ္ျဖစ္၍ အဂၤလိပ္စာဖတ္သည္မွာ အထူးေျပာဖို႔မလို၊ ျမန္မာဘာသာစကားကို ႐ွာေဖြႏိုင္မႈ၊ တီထြင္ႏိုင္မႈ၊ ၾကြယ္ဝမႈမ်ားအတြက္ ေလ့လာၾကည့္ရာ တစ္ခါက သူမက “မခံခ်င္တာနဲ႔ ကိုးခန္းပ်ိဳ႕ တစ္ပုဒ္လံုး အလြတ္က်က္ဖူးတယ္၊ ခုေတာ့ ေမ့ကုန္ပါၿပီ” ဟု ဆို၏။ 

အႏုပညာဘက္ လိုက္ေသာ္လည္း သူမသည္ သတၱေဗဒေက်ာင္းသူ ျဖစ္သည္။ တကၠသိုလ္တြင္ ႐ူပေဗဒ၊ ဓာတုေဗဒ၊ သတၱေဗဒကို ယူသည္။ ၾကည္ေအးသည္ ဖားခြဲရင္း စိတ္ထဲက ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို စပ္ခ်င္စပ္ေနမည္။ 

⚫ ေခတ္စမ္း
ကၽြန္ေတာ္ကျဖင့္ ၾကည္ေအးကို “ေခတ္စမ္း” အျဖစ္ ျမင္ေနေသး၏။ သူမသည္ “စာေပသစ္” အတြက္ စမ္းသပ္ ႐ွာေဖြလ်က္႐ွိ၏။ မေမာမပန္း စမ္းသပ္႐ွာေဖြ၏။ (သူမ ေရးေသာ စာမ်ားကို ဖတ္ၾကည့္ပါ။ စမ္းသပ္ေတြ႕႐ွိလာေသာ စကားသစ္ဆန္း အေျမာက္အျမားကို ေတြ႕႐ွိရေပမည္။)

တေလာက သူ စမ္းသပ္ထားေသာ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို ေတြ႕ရ၏။ ကၽြန္ေတာ္သည္ ေလးလံုးစပ္ထက္ က်ယ္ေသာ ကဗ်ာစပ္နည္းကို ေတာင့္တလ်က္႐ွိစဥ္ သူမက စမ္းသပ္ေနေလၿပီ။ 

ေဟာ ၾကည့္စမ္း၊ ပိေတာက္ကိုင္းၾကား
ခုနစ္ေရာင္သက္တံလား
ျမက္ခင္းမွာအစ ေကာင္းကင္မွာအဆံုး
မိုးနဲ႔ေျမ သြယ္တဲ့လမ္း ခံုးခံုး
မိုးေရထဲ တံတားေပၚ ေလွ်ာက္ရေအာင္
ေမာေတာ့ ခဏနားတာေပါ့ေမာင္
တံတားေပါင္ေပၚၿပံဳး တူတူထိုင္
ခူးပန္စို႔ပိေတာက္၊ တစ္ခိုင္၊ ႏွစ္ခိုင္။	။

ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဤအစပ္ကို ႏွစ္သက္၏။ အစဥ္အလာသမားမ်ားက ႏွာေခါင္း႐ံႈ႕ၾကေပမည္။ ေမာင္ျဖဴး (ေဒါက္တာဂြမ္ေလ်ာင္) လည္း ဤသေဘာ ေရးဖူးသည္။

⚫ ၾကည္ေအး၏ “မီ” ဝတၳဳ 
အမွန္အားျဖင့္ ဤ “မီ” ဝတၳဳမွာ ၁၉၄၈ ဧၿပီလေလာက္ကပင္ တာရာအတြက္ ေပးထားေသာ ဝတၳဳ႐ွည္ ျဖစ္သည္။ တစ္ႏွစ္ခန္႔ ၾကာေပၿပီ။ 

တာရာကို ၁ိ-၈ဲ တန္အျဖစ္ တိုးခ်ဲ႕ထုတ္ေဝမည့္ အပတ္တြင္ ထည့္သြင္းရန္ ေတာင္းထားေသာ ဝတၳဳျဖစ္၍ ေၾကာ္ျငာပင္ ထည့္ဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ အေၾကာင္းမညီညြတ္သျဖင့္ “မီ” သည္ တာရာတြင္ မပါခဲ့ေပ။ သို႔ႏွင့္ တာရာမွာ ေခတၱဆိုင္းငံ့ထားစဥ္ “မီ” ဝတၳဳကို ႐ႈမဝတြင္ ပံုႏွိပ္ရန္ စီစဥ္ရျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ 

⚫   “မီ” ဝတၳဳ
ယခု “မီ” ကို ဖတ္ၾကည့္ပါ။ 
“မီ” သည္ ( Dead Reckoning အမည္႐ွိ ဝတၳဳမွ ) မွီးသည္ဟု ဆိုႏိုင္႐ံုပဲ ႐ွိ၏။ ( ၾကည္ေအးသည္ ဒီတစ္ပုဒ္ပဲ မွီးဖူးသည္။ ) သို႔ေသာ္ ႐ုပ္႐ွင္ဝတၳဳထက္ ေကာင္းတာေတြ ပါသည္ဟု ထင္၏။ မွီးသည္ ဆိုေသာ္လည္း သူမ၏ ‘စာေပဟန္’ က လႊမ္းမိုးေနေပသည္။

“မီ” ကို ဖတ္လွ်င္ ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ဖတ္ေစခ်င္၏။ ဒါမွ ၾကည္ေအး၏ အလွ၊ အႏုကို အရသာေတြ႕ႏုိင္၏။ ဖတ္ရင္း စာကို စြဲလာသလား၊ ပံုသဏၭာန္ကို ျမင္လာသလား၊ ရင္ထဲက လႈပ္႐ွားလာမလား။ “မီ” ၏ ႐ုပ္ပံုလႊာကို ေတြ႕ရမလား၊ အသံကုိ ၾကားလာရမလား။ မီ၏ ဘဝကို ေတြးၿပီးေနရစ္မလား။ ၾကည္ေအး ဖန္ဆင္းကာ ေခၚေဆာင္လိုက္ေသာ “မီ” တိုင္းျပည္ကို သင္သည္ ေရာက္သြားေလသလား။ 

………….

။	။ အခု ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းအရာမွာ စာေရးဆရာမ ၾကည္ေအး၏ “မီ” ဝတၳဳကို ႐ႈမဝမဂၢဇင္းတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့စဥ္က ပါဝင္ခဲ့ေသာ စာေရးဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာ၏ အမွာစာမွ ေကာက္ႏုတ္ထားတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 

စာခ်စ္သူမ်ားဘက္က အၿမဲ႐ွိေနမယ့္
ဝန္ဇင္း …

- မီ - ဝတၳဳကို ဖတ္မယ္ဆိုရင္ ဒီပုိ႔စ္မွာပါတဲ့ *ဝယ္မည္* ကိုႏွိပ္ၿပီး ဖတ္႐ႈႏိုင္ၿပီပဲ ျဖစ္ပါတယ္ခင္ဗ်။

Related Posts