“ၾကည္ေအး၏ မီ ( သို႔မဟုတ္ ) မယံုၾကည္ရေသာ ဇာတ္ေျပာ” ...


[ မီဝတၳဳမွာ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေၾကာင္းကို ေယာက္်ားေတြက ဝိုင္းဝန္းအနက္ျပန္ၿပီး သူတို႔ နားလည္ခ်င္သလို နားလည္လိုက္ၾကတဲ့အခါ ဒါမွမဟုတ္ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေျပာစကားေတြဟာ ေယာက္်ားေတြ ခင္းက်င္းထားတဲ့ အေနအထားတစ္ရပ္ထဲကုိ ေရာက္ေနတဲ့အခါမွာ ဇာတ္ေကာင္အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဘဝကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ေရေရရာရာ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္စြမ္း မ႐ိွေတာ့ဘူးဆိုတာကို ေတြ႔လာေစေတာ့တာပါပဲ။ ]

“ၾကည္ေအး၏ မီ ( သို႔မဟုတ္ ) မယံုၾကည္ရေသာ ဇာတ္ေျပာ”

̵ မင္းခက္ရဲ ̵

ၾကည္ေအးက ‘မီ’ ဆိုတဲ့ ဝတၳဳေရးပါတယ္။ ‘မီ’ ဆိုတဲ့ အမ်ိဳးသမီးဇာတ္ေကာင္အေၾကာင္းကို အဓိက ေရးထားတာပါ။ မီဝတၳဳဇာတ္ေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဒီေလာက္ပဲ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီ့ထက္ပိုၿပီး မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္အေၾကာင္းကို တစ္စံုတစ္ေယာက္ ( ကၽြန္ေတာ္ ) က ျပန္ေျပာျပတဲ့အခါမွာ ဒီေလာက္နဲ႔ မျပည့္စံုမွန္းေတာ့ သိပါတယ္။ ခက္တာက မီဝတၳဳဟာ မီဆိုတဲ့ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္အေၾကာင္း ေရးထားတာျဖစ္တယ္ ဆိုတာကလြဲၿပီး ဒ့ီထက္ပို ေျပာလို႔မရ ျဖစ္ေနပါတယ္။

သည္ထက္ပိုၿပီး သိခ်င္ၾကပါလိမ့္မယ္။ သေဘာက ဘယ္လိုအမ်ိဳးသမီးလဲ။ ဘယ္လိုစိတ္ဓာတ္႐ွိသလဲ။ ဒီအမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုဇာတ္သိမ္းလဲ။ နိဂံုးက ဘာလဲ။ ဘယ္သူက အဓိကဇာတ္ေကာင္လဲ။ ဇာတ္လမ္းကို ဘယ္လိုအဆံုးသတ္သြားသလဲ။ မီ ဝတၳဳကို ဖတ္ၿပီးသားသူ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေမးရမယ္ဆိုရင္ စာေရးဆရာရဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္က ဘာလဲ။ မီရဲ႕ ဘဝဇာတ္ေၾကာင္းက ဘာလဲ။ မီကို ဘယ္လိုျမင္သလဲ စသျဖင့္ မဆံုးႏိုင္တဲ့ ေမးခြန္းေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာကို ေမးရပါလိမ့္မယ္။

ဒီလို ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာကို ဘာေၾကာင့္ ေမးရတာလဲ။ မီနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘာေၾကာင့္ ေရေရရာရာ အေျဖမေပးႏိုင္ရတာလဲ စသျဖင့္ စဥ္းစားမိရပါလိမ့္မယ္။ မီဝတၳဳရဲ႕ အဖြင့္မွာ ဒီလိုစပါတယ္။ “မီ တဲ့။ မီ မီ မီ ကို မျမင္ဖူးခင္ကတည္းက သည္နာမည္ကေလးကို ဘယ္ေလာက္မ်ား တရပါလိမ့္။ ပထမေတာ့ နာမည္ကေလး ဆန္းဆန္းမို႔ ေခၚေကာင္းေကာင္းႏွင့္ ေခၚမိသည္။ ေနာက္ေတာ့ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ကုိ ေပါ့ေပါ့ကေလး ေသေစႏိုင္သူမို႔ …” လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေတြကို ေတြးေတာေနသူက ဝတၳဳမွာ ဒုတိယဇာတ္ေကာင္လို႔ ဆိုရမယ့္ ဦးေသာ္ေဆြပါပဲ။ ဝတၳဳမွာ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္တခ်ိဳ႕ကလြဲရင္ ဇာတ္ေျပာအေတာ္မ်ားမ်ားကို ဦးေသာ္ေဆြ စိတ္ကူးနဲ႔ ေျပာတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံေတာ့ ဇာတ္ေျပာဟာ မီနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာ ေယာက္်ားဇာတ္ေျပာသူမ်ားရဲ႕ အေတြးစိတ္ကူးျဖစ္တယ္။ တစ္ခါတစ္ရံေတာ့ ဝတၳဳထဲမွာ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ေတြ ႐ွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဝတၳဳမွာ အဓိကေျပာျပေနတာက ေယာက္်ားဇာတ္ေျပာသူ ဦးေသာ္ေဆြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝတၳဳထဲက ဇာတ္ေျပာဟာ အရာရာအားလံုးကို အလိုလိုသိေနတဲ့ ဇာတ္ေျပာ* ( omniscient narration ) မဟုတ္ဘူး ဆိုတာေတာ့ သိရပါတယ္။

ဦးေသာ္ေဆြ စဥ္းစားေနတဲ့ မီဟာ တကယ့္မီလား ? မေသခ်ာပါ။ ဦးေသာ္ေဆြ ေတြးသလိုမ်ိဳး မီ ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္ပါတယ္။ အထက္က အဖြင့္စာေၾကာင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထိေတြ႔ရသမွ် မီဟာ ဦးေသာ္ေဆြရဲ႕ သိမွတ္နားလည္မႈအရသာ သိရပါတယ္။ တကယ့္အစစ္အမွန္ မဟုတ္ပါ။ ဦးေသာ္ေဆြဆိုတဲ့ ဇာတ္ေျပာဟာ ေယာက္်ားတစ္ဦးျဖစ္တယ္။ အရာရာကုိ မွန္ကန္စြာ နားလည္ႏိုင္သူ ဟုတ္ခ်င္မွ ဟုတ္ပါမယ္။ သူေျပာသမွ်ကို အမွန္လို႔ မယူဆႏိုင္ပါ။ မီဟာ အသည္းခြဲတတ္သူ၊ ယုတ္မာသူ တကယ့္ အစစ္အမွန္ဆိုလွ်င္ေတာင္မွ ဦးေသာ္ေဆြဆိုတဲ့ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေယာက္်ားတစ္ဦးရဲ႕ အျမင္နဲ႔သာ ျမင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုသ္* ( Booth, Wayne ) ရဲ႕ အသံုးအႏႈန္းအရ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဦးေသာ္ေဆြဆိုတဲ့ ဇာတ္ေျပာဟာ မယံုၾကည္ႏိုင္ေလာက္ေသာ ဇာတ္ေျပာသူ ( unreliable narrator )* သာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဘုသ္ရဲ႕ အဆိုအရဆိုရင္ ဒီလို ဇာတ္ေျပာမ်ိဳးဟာ သူ႔ရဲ႕ သိမွတ္မႈကိုသာ အမွန္တရားသဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ဝတၳဳတစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာ ႀကိဳးပမ္းေနပါလိမ့္မယ္။

ဒုတိယစာမ်က္ႏွာမွာေတာ့ မီက ေလးဆိုတဲ့ လူငယ္တစ္ဦးဆီေရးတဲ့ စာကို ေဖာ္ျပထားတယ္။ ေလးဆိုတဲ့ လူငယ္ဟာ မီ့ကို အရမ္းခ်စ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေလးရဲ႕ ေျပာျ့ပခ်က္တခ်ိဳ႕အရ မီဟာ သူ႔ကို ခ်စ္သလိုလို၊ မခ်စ္သလိုလို လုပ္ေနတယ္။ လွည့္စားေနတယ္ ဆိုတဲ့သေဘာပဲ။ ဒါေတြကိုလည္း ေလးရဲ႕ ေျပာျပခ်က္အရသာ သိႏိုင္တယ္။ ဝတၳဳမွာ ေလးက ၾကာ႐ွည္မခံလိုက္ဘူး။ စာမ်က္ႏွာ အနည္းငယ္ေလာက္အတြင္းမွာပဲ စစ္ထဲမွာ ေသသြားတယ္။ တပ္ထဲမွာ ေလးနဲ႔တြဲၿပီး ေလးဆီကေနတစ္ဆင့္ မီ့အေၾကာင္းကို သိရတာကေတာ့ ဦးေသာ္ေဆြေပါ့။ အေတာ္မ်ားမ်ားက သူ႔အေျပာ၊ သူ႔ေတြးေတာခ်က္ေတြကေန တစ္ဆင့္ ေဖာ္ထုတ္ထားတာပါပဲ။

မီရဲ႕စာမွာေတာ့ မီဟာ အိပ္မက္,မက္တဲ့အေၾကာင္း၊ ေလးနဲ႔ ဘာမွ် စကားမေျပာျဖစ္ဘဲ ႏွစ္ေယာက္တည္း ၿငိမ္ထိုင္ေနၾကေၾကာင္း၊ သူဟာ ( အဆုတ္နာ ) ေရာဂါေၾကာင့္ ေသရေတာ့မယ့္သူ ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးထားတယ္။ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္လံုး ဦးေသာ္ေဆြရဲ႕ အေတြးေတြ လႊမ္းမိုးေနေပမယ့္ ဒီစာတစ္ေစာင္မွာ မီရဲ႕ အေတြးတခ်ိဳ႕ ႐ွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တိုက္႐ိုက္အေတြးမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ စာကေနတစ္ဆင့္သာ သိရတဲ့ မီရဲ႕စိတ္ကူး ျဖစ္ေနျပန္ပါေရာ။ စာရဲ႕ေနာက္ပိုင္းမွာ မီဟာ သူ႔ရဲ႕ ေရာဂါအေျခအေနမေကာင္းေၾကာင္း ေရးထားတယ္။ ထူးျခားတာတစ္ခုက “ေလးနဲ႔ မီ စေတြ႔ကတည္းက မီဟာ တစ္ခါမွ် ေကာင္းက်ိဳး မေပးခဲ့ေသးဘူး။ ေလးခုလို မီ့ဆီက ထြက္ေျပးလို႔ေတာ့ .. မီ့ဘက္က လြယ္မယ္ထင္သလား … ေလးဟာ မီ့ကို မုန္းလိုက္မွ ေအးမွာ။ ေလးဟာ ခုလို မီ့အတြက္ စိတ္ညစ္ၿပီး ထင္ရာေတြလုပ္ေနဖို႔ မေကာင္းပါဘူး” လို႔ ဆိုထားတယ္။

ဒီေနရာမွာ “မီဟာ တစ္ခါမွ် ေကာင္းက်ိဳးမေပးခဲ့ေသးဘူးေနာ္” စာသားနဲ႔ “မီ့အျပစ္ေတြအတြက္ မီ့ကို ေသေသခ်ာခ်ာ မုန္းလိုက္ဖို႔ေကာင္းတယ္” ဆိုတဲ့ စာသားေတြေၾကာင့္ မီဟာ ဆိုးတယ္လို႔ ထင္ႏုိင္စရာ ႐ွိလာတယ္။ ဒီစာသားေတြကလည္း ပထမဆံုး ဦးေသာ္ေဆြက မီမေကာင္းေၾကာင္းေတြးၿပီး ခ်က္ခ်င္း ဒုတိယအပိုဒ္မွာ ဆိုထားတဲ့အတြက္ စာဖတ္သူဆီကို ခ်က္ခ်င္းဝင္ေရာက္သြားတာက မီဟာ မေကာင္းဘူးဆိုတဲ့ အသိပဲ။ စာဖတ္သူကို ခ်က္ခ်င္း အေသ႐ိုက္ႏွိပ္လိုက္တာက ဝတၳဳဟာ မီဆိုတဲ့ လွည့္စားတတ္တဲ့သူတစ္ေယာက္ကို ေရးထားတယ္ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္သာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ စာဖတ္သူက ဖတ္႐ႈတဲ့အခါမွာ ဇာတ္ေျပာသူ ဦးေသာ္ေဆြ တစ္နည္းအားျဖင့္ မယံုၾကည္စရာေကာင္းတဲ့ ဇာတ္ေျပာသူ ေျပာသမွ်ကို နာခံသြားႏိုင္တာပါပဲ။

ဝတၳဳထဲမွာ မီဟာ မိန္းမဆိုးတစ္ေယာက္လို႔ ႐ွိသမွ် ေယာက္်ားေတြက ဝိုင္းေျပာေနၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒါဟာ ဇာတ္ေကာင္ေတြက ကိုယ္စားျပဳ ေျပာေနတဲ့အတြက္ မေသခ်ာပါဘူး။ ခုလည္းၾကည့္ပါ။ ေလးဆိုတာ မီ့ကို အသည္းအသန္ ႀကိဳက္ေနတဲ့သူပါ။ ( ဒါက ဝတၳဳေနာက္ပိုင္းမွ သိရတာပါ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ စာဖတ္သူဟာ ဇာတ္ေျပာသူရဲ႕ ေခၚေဆာင္မႈက မခြာႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ) ဒီေတာ့ မီက ‘ေလး’ ကို သနားပံုရတဲ့အတြက္ သူ႔ကို စြဲလန္းလို႔ ဒုကၡေရာက္ရ႐ွာတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ သူက ဒုကၡေပးမိသလို ျဖစ္တယ္ ဆိုတာေလာက္ကုိ ေရးထားတာပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ “မီ့ကို ေသေသခ်ာခ်ာ မုန္းလိုက္ဖို႔ေကာင္းတယ္” ဆိုတဲ့အေၾကာင္းက မီ့ရဲ႕ စိတ္ထားေကာင္း၊ ေစတနာေကာင္းကို ေဖာ္ျပေနသလိုလို ႐ွိပါတယ္။ သေဘာက စိတ္ထားေကာင္းပံုရတယ္ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ပုဂၢလိကျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အတင္းဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မႈေၾကာင့္သာ ျဖစ္လို႔ပဲ။ ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မ႐ွိတာကိုလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ မီဟာ စိတ္ေကာင္း႐ွိသူလား။ တကယ္ မေသခ်ာပါဘူး။ ပထမေတာ့ မီ့ရဲ႕ ဒီစာပိုဒ္ကပဲ မီ့ကို အျပစ္႐ွိသေယာင္ လုပ္ပါတယ္။ အေသအခ်ာ ညႇိႏိႈင္းဖတ္႐ႈလိုက္ေတာ့ ဒီစာပိုဒ္ကပဲ မီကို စိတ္ေကာင္း႐ွိသလို ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဘယ္အရာအမွန္လဲဆိုတာ မေသခ်ာပါ။ စာဖတ္သူအေနနဲ႔လည္း ဘယ္အရာအမွန္လည္း မေသခ်ာပါ။ ဆံုးျဖတ္ရမေသခ်ာ ( indeterminacy )* ျဖစ္ေနတာကို ဒီမွာ စေတြ႔ရတာပါပဲ။ သေဘာက မီဝတၳဳထဲက စာသားေတြက မီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘာေျပာသလဲ ? ေသခ်ာပါတယ္။ ဘာမွ်မေျပာပါဘူး။ 
ေလးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မီရဲ႕ သူ႔ကိုယ္သူ ေဖာ္ျပခ်က္ကေလးကပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ဘယ္လို နားလည္ရမွန္းမသိေအာင္ လုပ္လိုက္ပါတယ္။ ဝတၳဳစစခ်င္းမွာ ဦးေသာ္ေဆြ စဥ္းစားေတာ့ မီမေကာင္းဘူးတဲ့။ အခုမီက သူ႔ဘာသာသူ စဥ္းစားမိတဲ့ အရာတစ္ခုကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္ဖတ္႐ႈၾကည့္ေတာ့ မီက ‘ေလး’ ကို အသည္းခြဲတဲ့သေဘာ၊ နစ္နာေစခ်င္တဲ့သေဘာ မေတြ႔ရျပန္ဘူး။ မီက ဘယ္လိုမိန္းမမ်ိဳးလဲ ထပ္မံဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ က်န္တဲ့ ဝတၳဳအဆက္အစပ္ေတြကို စိစစ္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။

“မီသည္ ေမာင္ကိုေလးအား ညႇင္းဆဲရသည္ကို အရသာေပၚေနဟန္တူ၏။ မီသာမဟုတ္၊ ဘယ္မိန္းမမဆို သူတို႔အတြက္ လူတစ္ေယာက္ ဒုကၡေရာက္ေနရပါသည္ဆိုလွ်င္ ေပ်ာ္၏။ အားရ၏။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔အတြက္ ဂုဏ္ယူလိုက္ခ်င္ေသးသည္။ သို႔ေသာ္ မီက ပို၏။” လို႔ ေရးထားတာကို ေတြ႔ရမယ္။ ဒါက မယံုၾကည္ႏိုင္ေလာက္ေသာ ဇာတ္ေျပာ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဦးေသာ္ေဆြက သူ႔ဘာသာသူ မီနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အနက္ျပန္ ဖြင့္ဆိုထားတာသာ ျဖစ္တယ္။ ဦးေသာ္ေဆြရဲ႕ အျမင္မွာသာ ျဖစ္တယ္။ မီက ဒါမ်ိဳးမဟုတ္၊ မဟုတ္ ဆိုတာ မေသခ်ာဘူး။ “ဘယ္မိန္းမမဆို …” လို႔ ေရးသားတဲ့အတြက္ ဦးေသာ္ေဆြမွာက မိန္းမမုန္းတီးမႈေတြ ႐ွိေနတယ္။ ေနာက္ မီကို သူနားလည္ခ်င္သလို နားလည္ၿပီး ပိုမုန္းလိုက္တယ္။ ဝတၳဳက ဒီေနရာမွာ ျပင္ပ အစစ္အမွန္တရားဟာ ဘာဆိုတာကို မေဖာ္ျပဘူး။ ၄င္းအစစ္အမွန္တရားကို ဖြင့္ဆိုနားလည္ၾကတဲ့အခါ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲသြားတယ္။ အစစ္အမွန္တရားကို ဖြင့္ဆိုနားလည္ၾကတဲ့အခါ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲသြားတယ္။ အစစ္အမွန္တစ္ခုကို အနက္ဖြင့္ဆိုဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့အခါေနရာမွာ အရာရာဟာ ဝ႐ုန္းသုန္းကား ျဖစ္သြားတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေယာက္်ားေတြေပါ့။ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးကို ဘယ္လိုမွ နားလည္ႏိုင္စြမ္းမ႐ွိၾကဘူးေလ ဆိုတာမ်ိဳး။

ေနာက္ေတာ့ ေမာင္ကိုေလး ဆံုးသြားတယ္။ ဦးေသာ္ေဆြက မီကို ပိုမုန္းလာတယ္။ ေနာက္ မီနဲ႔ ပါတီပြဲမွာ လာေတြ႔တယ္။ မီက သူေဌးတစ္ဦးရဲ႕ အတြင္းေရးမွဴးပဲ။ မီဟာ အႏၱရာယ္႐ွိတ့ဲ ေယာက္်ားေတြၾကားထဲမွာ တစ္ေယာက္တည္း ရပ္တည္ေနရတယ္။ ငယ္ငယ္က ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ရဲ႕ လွည့္စားမႈကို ခံရဖူးတယ္။ ဒီေတာ့ မီက ေယာက္်ားေတြရဲ႕ သေဘာကို သိလာမယ္ ။ သူ႔ဘာသာသူ ျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္ေနလိုက္မယ္။ တံုဏွိဘာေဝေနမယ္။ အႏၱရာယ္ေပးႏိုင္တဲ့ ေမာဟသမားေတြကို မီက ကစားခ်င္ကစားမယ္။ ဝတၳဳထဲမွာေတာ့ ေမာင္ကိုေလးတို႔လိုလူမ်ိဳး လူေအးေတြက သူတို႔ဘာသာသူတို႔ တစ္ဖက္သတ္ခံစားၿပီး ႐ႈပ္ကုန္တာပဲ။ မီက အဲဒီလို ရည္႐ြယ္ခ်က္ မ႐ွိဘူးဆိုတာေတြကိုေတာ့ မီ့အေျပာေတြကေနတစ္ဆင့္ ေတြ႔ရမယ္။

ေယာက္်ားေတြအားလံုးက မီ့ကို သားေကာင္လို ေနေစခ်င္တာ။ ဝတၳဳက ေယာက္်ားေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားက က်ားေတြကိုး။ မီဟာ သားေကာင္လို ျဖစ္မလာေတာ့တဲ့အခါ မီဟာ အဆိုးေတြပဲ ျဖစ္ကုန္တာေပါ့။ ဝတၳဳထဲက ဒီလို အေနအထားတစ္ရပ္ ( situation ) က မီ့ကို ဆိုးတယ္လို႔ ထင္ေယာင္ထင္မွား ျဖစ္ေစခဲ့တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ မီ့ရဲ႕ အေျပာအဆိုတခ်ိဳ႕နဲ႔ အေတြးတခ်ိဳ႕အရ မီဟာ ဆိုးသေယာင္႐ွိၿပီး တခ်ိဳ႕အေတြးေတြကေတာ့ မီဟာ ေကာင္းေနျပန္ေရာ။

မီဟာ သူ႔ကိုယ္သူ ဆိုးတယ္လို႔ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ေတြ ႐ွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီစကားေျပာေတြက သူ႔ခ်ည္းသက္သက္ ႐ွိေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မီဟာ ဆိုးတယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မီ့ရဲ႕ ေျပာစကားေတြက ဝတၳဳထဲက ပတ္ဝန္းက်င္ အဆက္အစပ္အရသာ ျဖစ္တည္လာတာ။ ျဖစ္တည္ေနတာ။ မီရဲ႕ ေျပာစကားေတြကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ေပးေနတာက သူေျပာေနတဲ့ အခ်ိန္ကာလနဲ႔ အေနအထားတစ္ရပ္သာ ျဖစ္တယ္။

“အို .. မီဘာျဖစ္ေနတယ္ မသိဘူး။ ထင္ရာရမ္းခ်င္တဲ့ေရာဂါ မီ့မွာ႐ွိတယ္ ကိုေဆြ၊ မီေသခါနီးမို႔ ကေယာင္ကတမ္း ျဖစ္ေနတာလား မသိဘူး။” လို႔ ဆိုတယ္။ မီဟာ အဆုတ္နာေရာဂါေၾကာင့္ သိပ္မၾကာခင္ ေသရမယ့္သူပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေယာက္်ားေတြကေတာ့ သူ႔အနားမွာ အံုခဲေနတယ္။ ပန္းတစ္ပြင့္ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး အခ်ိဳရည္ေတြကို စုပ္ယူေတာ့မယ့္ ပ်ားပိတုန္းေတြ အံုခဲေနတယ္ေပါ့။ ဒါေပမဲ့ မီက မတုန္လႈပ္ဘူး။ သာမန္ပဲ။ နဂိုကတည္းက မီဟာ ေယာက္်ားေတြကို ေၾကာက္တယ္။ ခု ေသျခင္းတရားက ဝင္စြက္ဖက္တယ္။ မီက သာမန္ပဲ။ 
ေနာက္ေတာ့ မီဟာ ေဆး႐ံုတက္ရတယ္။ ေမာင္ကိုေလးကိုေတာ့ သံေယာဇဥ္ျဖစ္ေနတဲ့ အေနအထားမွာ ႐ွိတယ္။ မီရဲ႕ႏွလံုးသားမွာ ဦးေသာ္ေဆြက ဝင္ေရာက္လာတယ္လို႔ ဆိုရမယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ဖို႔က မေသခ်ာျပန္ဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဝတၳဳထဲမွာ ‘မီဟာ မေကာင္းဘူး’ ဆိုတဲ့ ေယာက္်ားေတြရဲ႕ အေတြးေတြက စိုးမိုးလြန္းအားႀကီးေတာ့ ဒီလို ဆံုးျဖတ္ရမွာလည္း မလြယ္ျပန္ဘူး။ မီကို ခ်စ္ပါတယ္ဆိုတဲ့ ဦးေသာ္ေဆြလို လူမ်ိဳးကေတာင္ ‘မီသည္ က်ားနာမွ တကယ့္က်ားနာ၊ ဘယ္သူ႔ကိုမဆို သူ႔ကိုယ္သူပင္ ေကာင္းက်ိဳးမေပး’ လို႔ ျမင္တယ္။ ဒါမ်ိဳးက တစ္ခါတည္း မဟုတ္ဘူး။ ထပ္ခါတလဲလဲ စာဖတ္သူေခါင္းထဲ ဦးေသာ္ေဆြရဲ႕ အေတြးေတြက ႐ိုက္ထည့္ေနပါတယ္။

တစ္ခါတေလ ‘မီကမူ အတိုင္းအထက္အလြန္ မတုန္မလႈပ္ ပမာမခန္႔ႏုိင္လာ၏။’ ဆိုတဲ့ စာေၾကာင္းက ဦးေသာ္ေဆြရဲ႕ အေတြးေတြကုိ တကယ့္အမွန္တရားလိုလို ညင္ညင္သာသာေလး ေဖာ္ထုတ္ထားတာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ မီက ဦးေသာ္ေဆြကို ႏွစ္လိုတယ္။ ဦးေသာ္ေဆြက သူ႔ကို နားမလည္ဘူး။ ဒါကို “ေအာ္ … ကိုေဆြကအစ မီ့ဘက္မွာ မ႐ွိဘူးေနာ္။ ကိုက ေလးဘက္က သိပ္နာေနတာကိုး” လို႔ ေျပာတာမွာ ၾကည့္ႏိုင္တယ္။ ဒီမွာ စာဖတ္သူအတြက္ ျပႆနာ ျဖစ္လာတာပဲ။ မီဟာ တကယ့္မေကာင္းဆိုးဝါးလို႔ ေျပာေျပာေနတဲ့ ေယာက္်ားဇာတ္ေျပာေတြက တစ္ဖက္၊ မီ့ရဲ႕ဇာတ္ေျပာက ထုတ္ေဖာ္ေျပာလိုက္တဲ့ မီ့စိတ္ထားက တစ္ဖက္ စသျဖင့္ ဆံုေတြ႔ၾကတဲ့အခါ မီဟာ ဘယ္လိုအမ်ိဳးသမီးလဲဆိုတာကို ဆံုးျဖတ္ရ မေရမရာ ျဖစ္လာေစေတာ့တာပါပဲ။

အထူးသျဖင့္ ဝတၳဳရဲ႕ ေနာက္ဆံုးမွာ စာဖတ္သူ လံုးဝ ေမွ်ာ္လင့္မထားတဲ့ ေ႐ွာ့ခ္ကို ေပးခဲ့တယ္။ မီက ဘယ္လိုလူလည္းလို႔ ဆံုးျဖတ္ရ ခက္သြားေစတယ္။ မီက ေနာက္ဆံုးမွာ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္လံုးမွာ လံုးဝမၾကားဖူးတဲ့ နာမည္တစ္လံုးကို ႐ြတ္ၿပီး ဦးေသာ္ေဆြလက္ထဲ ဆံုးသြားတယ္။ ‘ဘလွဝင္း’ တဲ့။ ကဲ … မီကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္ေလာက္ထိ နားလည္သလဲ။ မီကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္မလဲ။

သေဘာကေတာ့ မီဝတၳဳမွာ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ႕ အေၾကာင္းကို ေယာက္်ားေတြက ဝိုင္းဝန္းအနက္ျပန္ၿပီး သူတို႔ နားလည္ခ်င္သလို နားလည္လိုက္ၾကတဲ့အခါ ဒါမွမဟုတ္ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေျပာစကားေတြဟာ ေယာက္်ားေတြ ခင္းက်င္းထားတဲ့ အေနအထားတစ္ရပ္ထဲကုိ ေရာက္ေနတဲ့အခါမွာ ဇာတ္ေကာင္အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဘဝကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ေရေရရာရာ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္စြမ္း မ႐ိွေတာ့ဘူးဆိုတာကို ေတြ႔လာေစေတာ့တာပါပဲ။ 
………….

[ End Notes ]

၁။ omniscient narration - အရာရာသိဇာတ္ေျပာမွာ unintrusive narrator နဲ႔ intrusive narrator ဆိုၿပီး ခြဲတယ္။ ပထမတစ္ခုက ဇာတ္ေျပာသူက ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ အေတြးအျပဳအမူကို အားလံုးသိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ အျပဳအမူစ႐ိုက္နဲ႔ ့ပတ္သက္ၿပီး မွတ္ခ်က္ေပး ေဖာ္ျပတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမ႐ွိတ့ဲ ဇာတ္ေျပာလို႔ ဆိုရမယ္။ ဒုတိယတစ္ခုကေတာ့ ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ အျပဳအမူေတြကို သိသိသာသာ ဝင္ေရာက္မွတ္ခ်က္ေပးတယ္။

၂။ Booth, Wayne ( 1921 - ) - အေမရိကန္ ေဝဖန္ေရးသစ္ပညာ႐ွင္။

၃။ မယံုၾကည္ႏိုင္ေလာက္ေသာ ဇာတ္ေျပာသူ ( unreliable narrator ) – See Peck, John and Coyle Martin: Literary Terms and Criticism. New York; Palgrave, 2002 third edition.

၄။ indeterminacy - ဆံုးျဖတ္ရ မေရရာမႈဆိုတာ စာဖတ္သူသီအိုရီအျမင္ပါ။ စာဖတ္သူရဲ႕ စာဖတ္ျခင္းျဖစ္စဥ္ထဲမွာ ျဖစ္ေနတာပါ။

………….
။	။ အခုေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ‘မီ’ အေၾကာင္း သံုးသပ္ခ်က္စာကို ဆရာမင္းခက္ရဲေရးတဲ့ ‘ၾကည္ေအးေလ့လာခ်က္’ စာအုပ္ထဲမွ ဆရာ့၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပခဲ့ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။


Related Posts