၂၁ရာစု အရည္အခ်င္းမ်ား ... အပိုင္း ( ၂ )


၂၁ရာစု အရည္အခ်င္းမ်ား 
အပိုင္း ( ၂ ) 

သင္ယူမႈအရည္အခ်င္း [ C – ၄ လံုး ]

ထိုအရည္အခ်င္းမ်ားကို သင္ေပးျခင္းျဖင့္ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ားဟာ ေခတ္နဲ႔အညီ လုပ္ငန္းခြင္မွာ တိုးတက္ေစဖို႔နဲ႔ ညႇိယူႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ သင္ယူစရာ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို သိ႐ွိလာပါမယ္။ ၄င္း C – ၄ လံုးဟာ ၂၁ရာစု အရည္အခ်င္းေတြထဲမွာ ေပၚျပဴလာအျဖစ္ဆံုးပါပဲ။ 

ေအာက္ပါအရည္အေသြးမ်ားကို ပညာေရးေလာကမွ ပညာ႐ွင္မ်ားအားလံုးလိုလို သိၿပီးျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီ Skills ေတြဟာ အျခား အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာေတြ အတြက္လည္း မျဖစ္မေန လိုအပ္ေနလို႔ပါပဲ။ အလုပ္သေဘာနဲ႔ ရည္႐ြယ္ခ်က္ေပၚ မူတည္ၿပီး အေရးႀကီးမႈပမာဏ ကြာျခားေပမဲ့လဲ အားလံုးေသာ ပညာရပ္ေတြမွာ ပါဝင္ၾကပါတယ္။ 

C – ၄ လံုးမွာ ပါဝင္တာေတြကေတာ့ -
၁။ စဥ္းစားေဝဖန္ ေတြးေခၚႏိုင္ေသာ အရည္အခ်င္း (Critical Thinking) 
၂။ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္မႈ (Creativity) 
၃။ ပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈ (Collaboration) 
၄။ ဆက္သြယ္ဆက္ဆံျခင္း (Communication) 
.....
၁။ စဥ္းစားေဝဖန္ ေတြးေခၚႏိုင္ေသာ အရည္အခ်င္း (Critical Thinking) / သို႔ / ျပႆနာအရပ္ရပ္အတြက္ ေျဖ႐ွင္းနည္းမ်ား႐ွာျခင္း

စီးပြားေရးေလာကမွာဆိုရင္ Critical Thinking Skill ဟာ တိုးတက္ႀကီးပြားဖို႔အတြက္ မ႐ွိမျဖစ္ လိုအပ္ပါတယ္။ ျပႆနာအခက္အခဲေတြကို ေပါင္းသင္႐ွင္းလင္းၿပီး ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္ကို အသီးအပြင့္ေတြ ေဝေဝဆာဆာ ပြင့္ဖူးဖို႔အတြက္၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈေတြ ရ႐ွိဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ကိရိယာလက္နက္ပါပဲ။ ႐ုတ္တရက္ေပၚေပါက္လာတဲ့ အခက္အခဲေတြ ေျဖ႐ွင္းစရာေတြကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ေျဖ႐ွင္းအေျဖ႐ွာႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒီအရည္အခ်င္း တိုးတက္ေစဖို႔ ကေလးေတြအား ဆရာမ႐ွိတဲ့အခ်ိန္မွာ ျပႆနာေတြ အခက္အခဲေတြကို ဆရာေတြရဲ႕ ကူညီေျဖ႐ွင္းေပးမႈ စီစဥ္ေပးမႈမပါဘဲ မိမိဘာသာ ေျဖ႐ွင္းေဆာင္႐ြက္ေစႏိုင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
 
၂။ တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္မႈ (Creativity) / သို႔ / ေဘာင္အျပင္မွ ေတြးေခၚျခင္း (Thinking outside the box)

တီထြင္ဖန္တီးႏိုင္မႈ (Creativity) / သို႔ / ေဘာင္အျပင္မွ ေတြးေခၚျခင္း (Thinking outside the box) ဟာ (Adaption) ျပဳျပင္ညႇိယူျခင္းလိုပဲ ထပ္တူ အေရးပါပါတယ္။ လူေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ သင္ယူလိုတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ (သို႔) နည္းလမ္းတစ္ခုဟာ မိမိလက္႐ွိလုပ္ကိုင္ေနတဲ့ အလုပ္ (သို႔) Level မွာ သံုးလို႔မရရင္ အသံုးမဝင္ဘူးလို႔ လတ္တေလာ ဆံုးျဖတ္တတ္ၾကၿပီး ေက်ာ္လႊားသြားတတ္ၾကပါတယ္။ တနည္း ေဘာင္ထဲက ဖဲ့ထြက္ၿပီး မေတြးပါဘူး။
ဥပမာ - ဝက္အူလွည့္မ႐ွိရင္ ဝက္အူကို မျဖဳတ္တတ္ေတာ့ဘူး။ အျခား ဘယ္အရာကို၊ ေသးငယ္ၿပီးျပားတဲ့ ဘယ္အရာကိုမဆို ဝက္အူလွည့္အျဖစ္ သံုးၿပီးျဖဳတ္လို႔ရတယ္ဆိုတာ မေတြးျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ 

Creativity အားေကာင္းသူမ်ားဟာ ထိုရ႐ွိတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ (သို႔) နည္းလမ္းကို ေပးထားတဲ့အတိုင္း မဟုတ္ဘဲ မိမိအလုပ္မွာ အဆင္ေျပ အသံုးတည့္ေအာင္ ဘယ္လို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲၿပီး အသံုးခ်မလဲဆိုတာကို စဥ္းစားပါတယ္။ 
အထူးသျဖင့္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားကို ပညာရပ္တစ္ခု သင္ၾကားေပးရာမွာ ႐ႈေထာင့္ေပါင္းစံုက ျမင္ႏိုင္ေအာင္ ကူညီေပးျခင္းက ဒီကတစ္ဆင့္ မိမိကိုယ္ပိုင္အေတြးအေခၚသစ္တစ္ခု ဖန္တီးထုတ္လုပ္ႏိုင္ေအာင္ အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစပါတယ္။ 

Adaption အတြက္ ေနာက္ထပ္ ဥပမာတစ္ခုကေတာ့ Steve Job အေၾကာင္းပါ။ 
Steve Job ဟာ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္၊ အသက္ ၂၁ ႏွစ္အ႐ြယ္မွာ Apple Computer ကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ၂၃ ႏွစ္မွာ သူဟာ မီလ်ံနာတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ အသက္ ၃၀ အ႐ြယ္မွာေတာ့ မထင္မွတ္ထားတဲ့ အ႐ံႈးေတြ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရပါတယ္။ Apple Company ကေန ထုတ္လုပ္တဲ့ computer ဟာ အ႐ံႈးေပၚခဲ့ၿပီး Steve ဟာ မိမိကုမၸဏီကေန ျပန္ၿပီး အထုတ္ပယ္ခံခဲ့ရပါတယ္။ “ဒါဟာ ႐ွက္စရာအေကာင္းဆံုး အ႐ံႈးျဖစ္ၿပီး Steve ဟာ ဘာေတြ ေျပာင္းလဲရမလဲ ဆိုတာ ေသခ်ာစဥ္းစားရပါေတာ့တယ္” လို႔ ‘ေျပာင္းလဲမလား၊ က်ဆံုးမလား’ စာအုပ္မွာ စာေရးဆရာ Alan Detuschman က ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ 

မၾကာခင္မွာပဲ Steve ဟာ Company အသစ္နဲ႔ Pixar Animation Studios ကို ၁၉၈၅ ခုႏွစ္မွာ စတင္ တည္ေထာင္လာလိုက္တာ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားစြာနဲ႔ အသစ္အသစ္ေသာ လုပ္ငန္းေတြ ဦးစီးလုပ္ကိုင္လာခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွာေတာ့ အဆံုးအ႐ံႈးေတြနဲ႔ နပမ္းလံုးေနတဲ့ Apple Company ကို ျပန္လည္ဦးေဆာင္ၿပီး ipod ေတြ ipad ေတြ တီထြင္ ထုတ္လုပ္လာလိုက္တာ ဘယ္ေလာက္ ေအာင္ျမင္လာသလဲဆိုတာ လူတိုင္းသိ႐ွိၾကမွာပါ။ ဒါဟာ Steve ရဲ႕ ႐ံႈးနိမ့္မႈအေပၚထားတဲ့ အျမင္ပါပဲ။ ကိုယ့္မွာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ မ်ားလာၿပီဆိုရင္ ေျပာင္းလဲမႈကို အျပစ္တင္ေနမယ့္အစား ေခတ္ရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈနဲ႔အညီ လိုက္ႏိုင္ေအာင္ ကိုယ္ဘာေတြ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုမလဲ စဥ္းစားရမွာပါ။ ဒါမွ ေအာင္ျမင္မႈဆီ အမီလိုက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒါဟာ Innovation သေဘာပါပဲ။ ဘယ္နယ္ပယ္မဆို အသစ္တီထြင္ ထုတ္လုပ္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္မႈဟာ Company တိုင္းအတြက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔နဲ႔ ေအာင္ျမင္မႈဆီေရာက္ဖို႔ ေသာ့ခ်က္ပါပဲ။ အဲ့ဒီေတာ့ Creativity ႐ွိတဲလူတိုင္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားတာကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၀) ႏွစ္ေလာက္က အလုပ္ျဖစ္လာတဲ့ နည္းလမ္းေတြဟာ အရင္က အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ခဲ့ေပမဲ့ တခ်ိန္မွာေတာ့ ေျပာင္းကို ေျပာင္းလဲရမွာပါ။ 

၃။ ပူးေပါင္းပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္မႈ (Collaboration) / သို႔ / လူအမ်ားႏွင့္ အလုပ္လုပ္ျခင္း 

Collaboration မွာ တစ္ဦးထက္ပိုတဲ့ သူေတြအခ်င္းခ်င္း ေပါင္းစည္းၿပီး ဘယ္လိုအက်ိဳးအျမတ္ေတြ ရ႐ွိမယ္ဆိုတာ ညႇိႏိႈင္းကာ ျပႆနာေတြကို အေကာင္းဆံုး ေျဖ႐ွင္းႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြ၊ အေကာင္းဆံုး ရလဒ္ေတြရ႐ွိဖို႔ ေဆာင္႐ြက္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းမွာ အခက္အခဲဆံုးအပိုင္းျဖစ္ၿပီး ဒီအပိုင္း ေအာင္ျမင္တာနဲ႔ Company ေဒဝါလီခံမယ့္ လက္တစ္ကမ္းကေန ျပန္ကယ္တင္ႏိုင္မွာပါ။ 
Collaboration မွာ အဓိကက်တာက စိတ္အားထက္သန္မႈပါ။ ပါဝင္ၾကတဲ့ လူအားလံုးဟာ မိမိရဲ႕ အႀကံဉာဏ္၊ မိမိျဖစ္ခ်င္တာကို ေ႐ွ႕တန္းမတင္ဘဲ၊ အျခားသူမ်ားရဲ႕ အႀကံဉာဏ္ေတြကို လက္ခံျပဳျပင္ၿပီး Company ေကာင္းက်ိဳးကိုပဲ ၾကည့္ၿပီး အနစ္နာခံ ညႇိႏိႈင္းရမွာပါ။ 

၄။ ဆက္သြယ္ဆက္ဆံျခင္း (Communication) / သို႔ / သူမ်ားကို ေျပာျပျခင္း 
ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ Communication က ပညာေရးဆိုင္ရာ အရည္အခ်င္းေတြကို ေပါင္းစည္းၿပီး ကပ္ေပးလိုက္တဲ့ ေကာ္လိုပါပဲ။ ကုမၸဏီတစ္ခုမွာ အက်ိဳးအျမတ္ရဖု႔ိ Communication ဟာ လိုအပ္ခ်က္တစ္ခုပါ။ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္လဲ ကိုယ္နဲ႔မတူညီတဲ့ type အမ်ိဳးမ်ိဳး ႐ွိတဲ့လူေတြကို ကိုယ့္ idea ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြကို နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္ ဘယ္လိုထိေရာက္တဲ့ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ေျပာဆိုဆက္ဆံမလဲဆိုတာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါမွသာ အလုပ္ခြင္ (သို႔) သင္ယူရာေနရာမွာ နားလည္မႈလြဲတာေတြ ႐ႈပ္ေထြးတာေတြ မ႐ွိေတာ့ဘဲ မိမိအဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ပံုစံ တန္ဖိုးထားမႈေတြကို အားလံုးက လက္ခံၿပီး လိုက္နာက်င့္ႀကံၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ၾကည္ႏွင္းခိုင္ 

Ref; Chris Zook, content marketing manager at Applied Educational Systems from Applied Education System

။	။ 4Cs အၿပီးမွာ က်န္တဲ့ ( ၇ ) ခ်က္ကို ေနာက္ရက္ေတြမွာ ဆက္လက္ေဖာ္ျပသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတဲ့ က႑မ်ိဳးစံုကို *အခမဲ့* ဖတ္႐ႈႏိုင္ဖို႔ ဝန္ဇင္း App ထဲမွာ႐ွိတဲ့ *အခမဲ့ဖတ္စရာ* က႑ေလးကို ေန႔စဥ္ ဝင္ေရာက္ၾကည့္႐ႈဖို႔ မေမ့ပါနဲ႔ဦးလို႔ ဖိတ္ေခၚလိုက္ပါရေစ။ 

Related Posts